Mine sider.

05.06.2012

Oreo kake


Hola.

Lagde Oreo kake i helgen som var og den blei veeeeldig god om jeg får si det selv.
Ikke tatt bilder under veis denne gangen, men den er ikke så fryktelig vanskelig lage.

Du trenger:

350 Oreo kjeks
3,5 dl Fløte
100g Meierismør
1 pk Kremost
3 dl Melis
1 pose sjokolademousse
2 sp Sukker
2 ts Vaniljesukker
Nonstop til pynt

350 gr Oreokjeks - disse putter du i en pose og knuser i små biter. Ha bitene oppi en bolle og tilsett 100 g smeltet meieri smør. Rør dette inn i kjeksen slik at det blir en våt masse. OBS: Spar noen kjeks - disse skal brukes senere.
Trykk massen ut i en springform slik at den dekker bunnen. Vil du ha "mere" bunn, tar du bare mere kjeks og en dasj mere smør.

Så pisker du ca 3,5 dl fløte til krem. Ha oppi litt sukker + 2 ts vaniljesukker.
Miks en burk kremost, jeg brukte Tine kremost...sammen med 3 dl melis. rør dette til en jevn og glatt masse. Vend forsiktig inn halvparten av den piskede kremen, bland godt.
Dette taes oppå kjeks bunnen.
Settes deretter inn i kjøleskapet ca 30 min.

Lag deretter en pose sjokolademousse, jeg brukte en som ikke skulle kokes, men kun piskes ut i kalt vann.
Ha den deretter oppå krem/oste laget og del opp noen av kjeksene du har lagt til side og ha oppå.
Sett kaka til kjøling igjen, gjerne natten over.
Ha på resten av kremen og biter av oreo kjeksen oppå sammen med hakket nonstop.
Du kan i grunn pynte som du selv vil.

La kaken stå et par timer før du serverer.
Skjær forsiktig rundt kanten før du fjerner forma.

Kaken kan med fordel stå litt i fryseren, min var litt løs selv om den hadde stått i kjøla 24 timer, men godt var det :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)